Snack or Scam Logo

Algoritmes als voedingsbodem voor bubbels

Soms moet je een hele komkommer eten. Of toch niet?

Wat zijn algoritmes?

Algoritmes zijn wiskundige formules die achter de schermen beslissen welke content jij te zien krijgt op sociale media. Ze houden je zo lang mogelijk op het platform.

Hoe langer je scrolt
Meer tijd op platform
Hoe beter ze je kennen
Meer data verzameld
Hoe duurder ze je data verkopen
Hogere waarde
Hoe gerichter ze je advertenties kunnen sturen
Meer winst

Maar hoe beslist het algoritme dat dan precies?

Je kijkt even naar een video over komkommers
Je overzicht staat vol video's over komkommersalade
ALGORITMES
Looking
Liking
Sharing
Saving
Who you follow
Who you talk to
Your location
Advertising

Algoritmes zijn complexe systemen die niet alleen kijken naar jouw voorkeuren, maar ook naar die van anderen en naar wat het meest winst maakt. De exacte werking ervan blijft een black box: platformen houden het graag geheim.

Zo werkt het algoritme in jouw voordeel

Het is...

Leuk

Je krijgt vooral content te zien die je interessant en leuk vindt zoals grappige memes of challenges.

Hip

Je bent meteen mee met de laatste trends en ontdekt vaak nieuwe smaken of producten zoals de Dubai chocoladereep, bevroren druiven en extreem pikante chips.

Inspirerend

Je krijgt nieuwe ideeën en ontdekt recepten zoals 'girl dinner' of 'tanghulu'.

Ondersteunend

Je krijgt content te zien over specifieke voedingsproducten die passen bij jouw eetpatroon en noden. Denk aan tips voor een halal, koolhydraatarm of lactosevrij dieet.

Hierdoor hoef je niet eindeloos te scrollen langs content die je niet interesseert.

Gevangen in je eigen bubbel

Algoritmes zijn nuttig, maar sturen ook onze gedachten en gedrag.

Hoe?

Algoritmes zijn niet neutraal terwijl ze dat wel lijken. Technologie heeft toch geen mening?

Sociale media willen vooral geld verdienen. Daarom tonen ze niet altijd content die goed is voor jou, maar wel content die hun inkomsten vergroot. Denk aan merken die challenges lanceren met hun producten.

Algoritmes sturen steeds meer content die past bij jouw interesses en mening.

Hierdoor krijg je slechts een stukje van de werkelijkheid te zien en wordt je mening keer op keer bevestigd en nauwelijks uitgedaagd.

Door telkens video's te zien over proteïnerepen, krijg je het idee dat je proteïnes enkel daaruit kan halen, terwijl je die evengoed vindt in bijvoorbeeld kip, eieren, of kaas.

Ze doen je geloven dat iets gezond en normaal is omdat iedereen het doet.

Ze tonen niet alleen wat jij leuk vindt, maar ook wat populair is bij je leeftijdsgenoten. Hoe vaker we zien dat anderen een voedingstrend volgen, hoe sneller we het geloven en proberen.

Zie je overal video's van mensen die voedingssupplementen nemen voor een plattere buik? Dan lijkt het alsof iedereen dat doet én dat het werkt. Maar die platte buik? Da's vooral marketing.