Snack or Scam Logo

Drie kenmerken van voedingsbubbels

Iedereen voedingsexpert
Te simpel
Geld i.p.v. gezondheid

Iedereen deelt voedingsinformatie

Iedereen voedingsexpert

Je ziet overal tips, meningen en "feiten" over wat je wel of niet zou moeten eten. De grote hoeveelheid info maakt het moeilijk behapbaar. En niet iedereen is altijd even betrouwbaar.

Tegenstrijdige informatie

De ene zegt dit, de andere dat. Er bestaan veel verschillende meningen. Wat moet je dan geloven? Het wordt steeds moeilijker om te weten wat écht klopt en wat goed is voor jou.

Scrollen in een bubbel

We lezen het liefst berichten die bevestigen wat we zelf al denken. De algoritmes van sociale media spelen daarop in: je krijgt steeds meer van hetzelfde te zien. Zo blijf je scrollen en beland je ongemerkt in een bubbel. Andere meningen zie je nauwelijks nog, waardoor je kijk op voeding eenzijdig of zelfs extreem kan worden.

Het klinkt té simpel

Wie jouw aandacht wil, moet knallen — het liefst binnen drie seconden. We scrollen gedachteloos van video naar video, zonder echt stil te staan bij wat we zien of lezen.

9:41100%
"Studies tonen aan dat dit écht slecht is voor de gezondheid!"

Onvolledige plaatje

Omdat er geen tijd is voor uitleg, krijg je maar een deel van het verhaal te horen. Klinkt overtuigend, maar de nuance en context ontbreken vaak.

9:41100%
"Drink een eiwitshake en je spieren groeien vanzelf."

Quick fixes

Sociale media staan vol eenvoudige oplossingen die snel resultaat beloven. Klinkt makkelijk en overtuigend, en dat is precies waarom het blijft hangen. Maar in werkelijkheid is er vaak meer nodig om echt resultaat te zien.

9:41100%
"Ze weet het nog niet…maar dit sapje zal haar leven veranderen."

Clickbait

Je móét klikken en het hele verhaal horen, want stel dat je de ultieme tip mist? De schrik om iets te missen is precies waar clickbaits op inspelen: ze maken je nieuwsgierig en houden je aan het scherm gekluisterd.

Het draait om geld (niet om jouw gezondheid)

Voeding is big business

Merken willen vooral dat jij hun product koopt. Om dat voor elkaar te krijgen, zetten ze slimme marketing in, ook op sociale media.

"Sinds ik collageen in m'n water doe, straalt m'n huid!"

...en dan komt de kortingscode waarmee je zelf een pot kan aanschaffen.

Hypes en trends

Zie jij vaak stijlvolle iced matcha lattes op je For You page? En ben jij nu plots een matcha lover? Algoritmes pushen deze hypes en zorgen ervoor dat jij langer kijkt, meer klikt en koopt. Dit levert adverteerders veel geld op!

Healthwashing

Merken spelen slim in op onze wens om gezond te eten. Ze leggen bijvoorbeeld vaak de focus op één positieve eigenschap zoals "boordevol antioxidanten", maar verzwijgen wat minder gezond is, zoals veel toegevoegde suikers. Hun producten lijken dan ook vaak gezonder dan ze zijn.