Snack or Scam Logo

Over ons

Wie zijn de gezichten achter de Snack or Scam campagne? Waarom hebben ze hun schouders onder dit project gezet? Hoe hebben ze dat aangepakt?

Waarom Snack or Scam?

Online barst het van de voedingshypes, challenges en goedbedoelde adviezen. Maar wat klopt er nu écht? Met Snack or Scam helpen we je om kritisch te kijken naar wat je op sociale media ziet. Influencers tonen hoe misleidend sommige boodschappen kunnen zijn, en dagen je uit om zelf te oordelen: is dit feit of fake?

Wil je meer weten? Op deze site vind je extra uitleg, handige tips en tools om:

  • red flags van misinformatie te spotten,
  • te snappen hoe algoritmes foute info verspreiden,
  • en zelf door de bullshit te prikken.

Hoe kwam Snack or Scam tot stand?

SUNRISE: Samen bouwen aan een toekomst zonder kanker

Snack or Scam is onderdeel van SUNRISE, een Europees onderzoeksproject dat inzet op kankerpreventie via een gezonde levensstijl. Want wist je dat de basis voor gezonde gewoontes vaak al in je tienerjaren gelegd wordt? Daarom richt SUNRISE zich op jongeren: jullie hebben de kracht om nu keuzes te maken die later écht het verschil maken.

SUNRISE

Co-creatie

Deze campagne is geen eenrichtingsverhaal. Snack or Scam ontstond uit een unieke samenwerking tussen wetenschappers, voedingsexperten, jongeren, leerkrachten én influencers. Wetenschappelijke inzichten vormden de basis, maar elk idee werd verder aangescherpt in co-creatieworkshops. Daar dachten jongeren actief mee, en toetsten we samen wat écht aanslaat. Influencers werkten de video's uit vanuit hun ervaring: wat pakt, wat blijft hangen, en wat jongeren écht aanspreekt. Zo groeide de campagne stap voor stap, mét en voor jongeren.

Wie zijn de gezichten achter Snack or Scam?

Influencers

CÉDRIC GALLE

CÉDRIC GALLE

"Sociale media kunnen geweldig zijn en bieden vele voordelen, maar daarnaast kunnen ze je vaak ook op een fout of ongenuanceerd spoor zetten. Om dit te…"

MALIKA VAN AELBROUCK

MALIKA VAN AELBROUCK

"Als influencer wil ik mijn verantwoordelijkheid nemen en jongeren helpen om voedingsinformatie op sociale media kritisch te bekijken."

JEF DESPLENTER

JEF DESPLENTER

"Waarom ik meedoe aan deze samenwerking? Omdat ik er klaar mee ben dat iedereen met een wifi-verbinding ineens expert is. Online vliegen de meningen j…"

BO BAESEN

BO BAESEN

"Toen ik gevraagd werd om deel te nemen aan deze campagne had ik direct het gevoel dat dit een match was. Ik heb al ongeveer 20 jaar Diabetes Type 1 en…"

GIORGIA

GIORGIA

"Ik ben Giorgia, een lifestyle creator die zich richt op zelfliefde, zelfvertrouwen en persoonlijk welzijn in al zijn aspecten. Mijn motto? Reageer op …"

ANTHEA

ANTHEA

"Body transformaties, debloating sapjes, 'what I eat in a day', collageenpoeders - dit is het soort content dat ik de hele tijd op TikTok zie. Met zove…"

RAFAELLA

RAFAELLA

"Als sociaal gedreven creatief denk ik dat storytelling echte verandering moet teweegbrengen. Ik ben gepassioneerd over gezond leven en bewuste keuzes,…"

ROSALIE

ROSALIE

"Hallo, ik ben Rosalie, een Zwitserse content creator, gepassioneerd over alles rond mindfulness en persoonlijke groei. Toen ik gevraagd werd om deel t…"

ANNA

ANNA

"Als kleine content creator zie ik dagelijks hoe het algoritme werkt en hoe gemakkelijk het is voor consumenten om misleid te worden door misleidende c…"

LARA

LARA

"Ik ben altijd heel geïnteresseerd geweest in voeding en een gezonde levensstijl, dus ik merk natuurlijk alle voedingstrends en soms misleidende inform…"

Voedingsexperten én jongeren

De inhoud van deze website kwam tot stand met de waardevolle input van experten én jongeren. We konden rekenen op de expertise van voedingsexperten, het Vlaams Instituut Gezond Leven, Kom op tegen Kanker en Eetexpert. Ze hielpen ons om de informatie wetenschappelijk correct, genuanceerd en helder te maken. Jongeren zelf speelden een onmisbare rol: dankzij hun feedback konden we de inhoud perfect afstemmen op hun leefwereld. Samen maakten we er een betrouwbare en herkenbare plek van.

Onderzoeksteams

De campagne werd ontwikkeld door onderzoekers van het Centrum voor Persuasieve Communicatie (Vakgroep Communicatiewetenschappen, Universiteit Gent).

Liselot Hudders

Liselot Hudders

Expert in marketingethiek

Dieneke Van de Sompel

Dieneke Van de Sompel

Consumentengedrag van minderjarigen

Steffi De Jans

Steffi De Jans

Marketing voor donker consumptiegedrag

Emma Beuckels

Emma Beuckels

Ouderschap en sociale media

Hayley Pearce

Hayley Pearce

Sociale en duurzaamheidscommunicatie

Eline De Keyzer

Eline De Keyzer

Reclamewijsheid bij adolescenten

De technische en visuele uitwerking van de website lag in handen van Marloes De Brabandere en Techlogix. De influencer campagne werd ondersteund door Walkie Talkie en We Are Era.

Met dank aan…

Deze campagne en website kwamen tot stand dankzij financiële steun van het Europese onderzoeksproject SUNRISE.

Grote dank gaat uit naar alle voedingsexperts, jongeren, influencers... en alle anderen die hun steentje bijdroegen aan deze website.